maandag 25 augustus 2014

Hasselbackaardappeltjes met kool en andere salade

Het laatste aardappel receptje van de rij.Nu zijn ze op en blijven wel even op. Hasselbackaardappeltjes zijn eigenlijk heel simpel en ik vind het persoonlijk lekkerder dan ovenfrietjes. Ik had al eens geëxperimenteerd met hasselbackaardappeltjes maar nu had ik geen sinaasappel in huis.
Op de planning stond koolsalade maar eigenlijk is dat met alleen spitskool een beetje saai. Dus gooide ik er ook wat andere dingen in.

Voor 2 porties hasselbackaardappeltjes
  • 4 kleine aardappelen (of meer/minder,afhankelijk van de grote)
  • 1 teentje look
  • 3 lepels olijfolie (of andere)
  1. Verwarm de oven voor op200C
  2. Schil de aardappelen en snij er dunne schijfjes in (niet helemaal door). Het makkelijke is als je de aardappel in een lepel legt, dan kan je normaal niet per ongeluk te ver snijden
  3. Snipper de look en meng in een kommetje door de olijfolie
  4. Leg de aardappels op een met bakpapier beklede bakplaat en smeer ze met een borsteltje in met de olijfolie en look (zowel boven als onder) en leg zemet de snijkant naar boven
  5. Zet ongeveer 20 minuten in de oven (de aardappeltjes moeten al wat open staan)
  6. Smeer de bovenkant opnieuw in met de olie en zorg dat er wat knoflook tussen de schijfjes zit
  7. Zet nog 5 minuten in de oven
  8. Haal uit en serveer warm
Voor 3 porties kool en andere salade
  • 1/2de spitskool
  • 2 kleine romatomaatjes
  • 4 blaadjes eikenbladsla
  • een stuk komkommer 
  • 2 lepels mayonaise of veganaise (recept volgt nog)
  • peper en zout naar smaak
  1. Snij alle groenten klein
  2. Meng met de mayonaise of veganaise
  3. Kruid af naar smaak. 
OPMERKINGEN
  • Ik had kleine aardappeltjes. Bij grote aardappelen moet je de baktijd misschien aanpassen
  • De salade was 3 porties in plaats van 2 maar die neem ik morgen mee met wat brood als lunch.
  • Op de foto was ook nog een experiment dat ik minder geslaagd vond.
  • Je kan bij deze 2 bijgerechten nog vlees of vleesvervanger eten.  
  • Als je veganaise gebruikt zijn de 2 gerechten vegan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...