donderdag 24 september 2015

Pompoenpuree inmaken

Het is weer pompoenentijd. oewel mijn pompoenplantje het enige is dat niet goed gedijd op het terras heb ik toch verse biologische pompoenen weten te bemachtigen. Niet zo moeilijk als je mensen met een biomoestuin kent.

Begin augustus had ik al een eerste pompoen ontvangen. Omdat het toen wat hectisch was heb ik ze niet helemaal opgemaakt. Wat ik nog overhad heb ik ingemaakt als pompoenpuree.Dit kan je gebruiken als je in een recept pompoenpuree, pumpkin puree of canned pumpkin nodig hebt. Ideaal om een voorraadje in te slaan zodat ik pompoencake kan bakken als ik (eindelijk) terug een oven heb. Of voor andere recepten die zeker nog zullen volgen.

Voor 4 potjes zoals op de foto
  • Een halve pompoen
  • een bodempje water
  • Propere potten en deksels (gesteriliseerd)
  1. Was de pompoen heel goed.
  2. Snij de pompoen in blokjes (schillen hoeft niet)
  3. Doe de pompoen samen met een bodempje water in een pot. Zet met een dekselerop op een zacht vuurtje. Roer regelmatig en voeg indien nodig water toe (als er geen water in de pot staat brandt de pompoen aan).
  4. Laat zo 20 tot 30minuten staan (afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de stukken). Voel of de pompoen en de schil heel zacht zijn.
  5. Laat dan onder voortdurend roeren een paar minuutjes zonder deksel pruttelen zodat het overtollige water verdampt.
  6. Verdeel de puree over de potten als hij nog goed heet is. Draai de deksels er onmiddellijk op en zet de potten op hun kop. Laat zo afkoelen
  7. Maak de potten proper langs de buitenkant en bewaar op een donkere plaats. De potten zijn minstens een maand houdbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...