maandag 14 december 2015

Andijvietaart

Andijvie is weeral zo'n Hollandsche groente waar ik eigenlijk weinig ervaring mee heb. De Hollander is huis kent voornamelijk andijviestamppot maar dat spreekt mij weer minder aan. Maar als je pizza met spinazie of warmoes kan maken moet het met andijvie toch ook lukken.En als je pizza kan maken,kan je net zo goed een taart maken zonder kaas (pizza zonder kaas krijg ik hier niet verkocht aan meneer rotzooivrij).
Het wit op de taart is gewoon speltbloem. Ik was iets te hevig geweest bij het bestrooien van mijn werkvlak ;-)Eigenlijk is deze taart veganistisch, alleen hebben wij er ansjovis bij gedaan maar die kan je dus gerust weglaten.

Voor 3 porties
  • 2 lepels lijnzaad + 6 lepels water
  • 10gr gedroogde gist
  • 400gr volkoren speltmeel + extra
  • 2 lepels olijfolie + extra
  • 200ml water
  • 1kleine andijvie
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 60gr ansjovis
  • 3 koffielepeltjes kappertjes
  • Een paar zongedroogde tomaatjes
  • 8 zwarte olijven
  • vijftal kerstomaatjes (optioneel)
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij
  2. Zeef het meel en meng met de gist. Voeg 2 lepels olijfolie, lijnzaad en een deel van het water toe. Meng tot een mooi deeg. Voeg water toe indien nodig (direct 200ml kan misschien te veel zijn). Kneed het deeg losjes en zet een uurtje opzij om te rijzen.
  3. Snipper de ui en de knoflook. Snij de andijvie in hele dunne reepjes. Snij de kerstomaatjes, gedroogde tomaatjes, ansjovis en olijven in stukjes. Laat de kappertjes uitlekken
  4. Verhit olijfolie in een pan en fruit de ui en de knoflook een tiental minuutjes. Voeg de andijvie toe en laat voor ongeveer 3/4de slinken. Haal van het vuur en roer er de ansjovis, kappertjes, tomaten en olijven door.
  5. Verwarm de oven voor op 200C
  6. Smeer een springvorm (of andere vorm) in met olijfolie.
  7. Bestrooi een werkvlak en deegroller met  bloem
  8. Kneed het deeg terug door en rol dan uit (ongeveer de dikte van pizza)
  9. Leg het deeg in de bakvorm, duw tot in de randen en laat de rest over de rand hangen. 
  10. Verdeel de vulling gelijk over de taart.
  11. Plooi het deeg mooi toe over de vulling zoadt je een gesloten taart krijgt. Prik er met een vork gaatjes in 
  12. Bak ongeveer 30 minuten in de oven.
OPMERKINGEN
  •  De kerstomaatjes zijn nog altijd zelf geteeld en heb ik hier dus verwerkt.Maar je kan ze gerust weglaten
  • Ik was de vulling vergeten te kruiden met peper en zout maar dat was geen probleem
  • Eerlijk is eerlijk: ik had nog ongeveer 1/4de van het deeg over. Daarmee heb ik een zoete taart gebakken maar het uittellen van de ingredienten voor het deeg wordt dan te moeilijk.Hoeveeldeeg je nodig hebt hangt ook af van de grote van je vorm en de hoeveelheid vulling.
  • Als je de ansjovis weglaat heb je dus een veganistische taart.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...