donderdag 24 december 2015

Kerstmis

Op veel blogs zie ik al weken kerstideetjes en menu's voorbijkomen, op straat of op de radio worden veel kerstliedjes gespeeld, de website van een krant geef elke dag tips voor het ultieme kerstcadeau, mensen lopen te stressen over wat ze moeten koken, welke outfit ze aan gaan doen, de cadeaus die nog gekocht moeten worden of die boom die eigenlijk nog versierd moet worden.

En ik? Ik zit, kijk en denk na. Dit jaar doet het me nog minder als anders.


Oudjaar heeft me sinds ik te oud ben voor nieuwjaarszingen niets meer gedaan. Uiteindelijk is dat toch maar een dag als een andere? Een puur, willekeurige dag waarop uitgaan duurder en drukker is dan op normale dagen.

Kerstmis wordt gevierd terwijl de meeste mensen niet eens meer weten waar het voor staat. Of je nu terug gaat naar de Keltische, Romeinse of christelijke wortels: Kerstmis is een feest van licht. Het vieren dat de dagen terug gaan lengen. Een feest van hoop en vrede, van bezinning ook.

Voor mij is het een feest van verspilling geworden. Als ik zeg dat ik geen kerstboom heb vinden mensen dat zo ongezellig (wat ik raar vind, is hun huis dan ook 11 maanden op een jaar ongezellig?). Die bomen worden speciaal gepland, gekapt, vervoerd, verkocht voor veel te veel om dan een paar weken versierd in huis te staan en nadien naar het containerpark of kerstboomverbranding gebracht te worden.
Aan de rekken van winkels te zien zijn er voldoende consumenten die jaarlijks nieuwe kerstballen en allerlei andere decoratie-artikelen kopen. Want het kost toch bijna niets.

Hele tuinen hangen vol met verlichting die vaak dan ook nog eens lelijk is. Zelfs al zijn het ledlampen, gebruik energie toch nuttiger. Of beperk je tot 1 slinger lampen wat vaak ook veel mooier is.

Daarnaast voelt iedereen zich verplicht om cadeaus te kopen voor die en die. Vaak zonder te weten wat. Hoeveel cadeaus belanden een paar dagen later al niet op marktplaats/kapaza? Of staan ergens in een kast en worden alleen bovengehaald als de gever op bezoek komt? Stress voor de koper, verspilling van geld, veel nutteloze verpakkingen,...

Kerstkaartjes worden al minder en minder gestuurd. Ik wens iedereen een gelukkig nieuwjaar. Door geen kaartjes te sturen vermijd ik ook dat ik iemand zou vergeten. Maar uiteindelijk is dat ook weeral karton dat in de vuilbak beland of in een doos staat te niksen. 

Als er mensen kerst komen vieren voelen we ons verplicht om zwaar uit te pakken. Mooie decoratie, en speciaal eten. Het moet special, nieuw en een beetje exclusief zijn. Oesters en champagne worden toch niet enkel voor de smaak gekocht? En stel je voor dat er te weinig zou zijn? Dus maken we altijd veelte veel. Je kan toch ook niet hetzelfde koken als anders dus sta je nog eens te stressen in de keuken.

En waarom allemaal? Omdat we denken dat het zo hoort. Omdat het is wat we zien in reclame, op tv, in de supermarkt en in Amerikaanse series en films. Omdat het allemaal zo gezellig is.

MAAR:zou het niet veel gezelliger zijn als we dat allemaal achterwegen laten? Geniet van het gezelschap kan toch ook zonder veel poespas? Iets lekker normaal eten, in normale kleding waarop het niet zo erg is als er op gemorst wordt? Als we relaxt uit de keuken komen en onze eindejaarspremie gewoon op een spaarrekening kunnen zetten in plaats van op te maken aan feesten?
Maakt al die pracht en praal ons gelukkig? Of gewoon het feit dat we samen zijn met de mensen die we belangrijk vinden. Daar draait het om. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...