dinsdag 20 juni 2017

Groentepastei

Soms heb ik een culinair idee in mijn hoofd maar als ik het dan aan het uitvoeren ben wordt het iets compleet anders. Zoals dit lekkere groentebrood. Het idee was een een gevuld brood zoals dit spinaziebrood maar dan met rucola omdat ik daar veel te veel van had. Maar toen kwam ik nog vanalles tegen in mijn groentelade en werd het uiteindelijk weer eerder een pasteitje. Super lekker, dat dan weer wel.


Ik had echt een grote zak rucola van iemand gekregen die het iets teveel in de tuin heeft staan. En hoewel ik rucola langer dan een week kan bewaren moest het toch stilaan op. Want het is niet iets dat je invriest of inmaakt (hoewel ideetjes hierover altijd welkom zijn). 
Heb je geen tijd om deeg te laten rijzen? Dan kan je ook dit snellere deeg gebruiken. 


Voor 4 grote broodjesVoor het deeg
  • 500gr speltmeel + extra
  • 250 warm water + eventueel een beetje extra
  • 7gr droge gist 
  • Snufje zout 
  • 2 lepels olijfolie
  1.  Meng het water met de gist en zet minstens 10 minuten opzij 
  2. Zeef het meel en meng er het zout onder.
  3. Voeg het gistpapje en de olijfolie toe en meng tot een mooi deeg. Indien het te droog is een klein beetje water bijvoegen. 
  4. Kneed het deeg een paar minuutjes door en doe in een ingeoliede kom. Dek af met een natte doek en laat minstens 1u rijzen op een warme plek. Maak ondertussen de vulling al klaar.
Voor de vulling

  • 150gr rucola (of spinazie, warmoes, bietenblad, radijsjesblad, mengeling van de voorgaande,...) 
  • 1 ui 
  • 1 teentje knoflook 
  • Olijfolie 
  • 1/4de bloemkool 
  • 30gr gehakte walnoten 
  • 30gr zonnebloempitten 
  • 1 groene paprika 
  • Klein schijfje madam jeanettepeper (of een Spaans pepertje) 
  • 2 Lente-uitjes 
  • 4 bladeren Chinese kool 
  • Peper en zout 
  • 1 koffielepel z’tar
  1.  Snipper de ui en de knoflook. Snij het pepertje fijn. Snij de bloemkool in kleine roosjes. Snij de lente-ui in schijfjes. Snij de paprika en de Chinese kool in blokjes. 
  2. Verhit een droge pan en rooster eerst de walnoten en dan de zonnebloempitjes. Zet opzij.
  3. Verhit olie in de pan en fruit de ui met de knoflook en de peper. Voeg de andere groenten toe en bak eventjes kort. Gier er dan een bodempje water bij en laat eventjes stoven. Voeg de kruiden en de lente-ui toe. 
  4. Controleer of de bloemkool gaar is en kruid bij naar smaak.
Afwerking
  1. bestrooi een werkblad met bloem. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Kneed het deeg opnieuw door en verdeel in 4 stukken.
  3. Rol een eerste stuk uit leg met 1 helft op de bakplaat. Verdeel hier voldoende vulling over en plooi het deeg toe. Herhaal om 4 pasteitjes te hebben.
  4. Besmeer de pasteitjes met olie.
  5. Zet ze in de oven op 180C voor ongeveer 25 minuten. Serveer warm.
OPMERKINGEN
  • Ik serveerde hierbij nog een salade met tomaat, lente-ui, granaatappelpitjes, komkommer en koriander.
  • Eventueel kan je er ook nog een dip of chutney bij serveren.
  • Afgekoelde broodjes kan je terug opwarmen onder een grillplaat (zo doe ik dat op het werk)
  • Geen z'tar? geen probleem. gebruik gewoon kruiden die jou lekker lijken.
  • Ik heb al gemerkt dat speltmeel veel meer water nodig heeft dan tarwemeel. En het kan ook nog eens serieus variëren. Het deeg mag niet te kleverig zijn maar ook niet uit elkaar vallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...