zaterdag 17 februari 2018

Linzen-champignonburger

Met gekookte linzen en champignons in huis is er makkelijk beslist wat ik bij geroosterde groentjes ga eten: een burger. Elk recept dat ik zocht bevatte van alles wat ik niet huis had dus ging ik gewoon experimenteren. Het belangrijkste is dat je mengsel stevig is. En lekker natuurlijk. En dat is goed gelukt.

Wat me trouwens ook opvalt als ik veganistische burgerrecepten zoek, is dat ze altijd als een broodje hamburger worden gepresenteerd. Terwijl ik ze juist maak als vleesvervangers bij klassieke aardappel en groentemaaltijden. Al zullen deze burgers ook heerlijk zijn met een sausje, wat augurk en een broodje.


Voor 6 kleine burgers
  • 190gr gewone champignons
  • 160gr gekookte groene linzen
  • 1 teentje look
  • 1/4de ui
  • 1 lepel zonnebloempitten (of noten)
  • 1 lepel lijnzaad
  • 50gr oud brood (of bloem, paneermeel, havermout,...)
  • peper en zout
  • een halve theelepel gerookt paprikapoeder
  • (olijf)olie om te bakken.
  1. Doe alles behalve de olie in de foodprocessor/hakmolen en mix tot een gladde massa
  2. Laat een half uurtje staan.
  3. Vorm met je handen burgers van het mengsel
  4. Verhit olie in een pan en bak burgers ongeveer 4 minuten aan elke kant.
 OPMERKINGEN
  • Als het mengsel te nat is moet je wat bloem/paneermeel/... toevoegen
  • Als het wat te droog is kan je linzen of een scheutje olie toevoegen.
  • De burgers kan je enkele dagen bewaren in de koelkast of gebakken invriezen. 
  • Je kan kruiden naar smaak toevoegen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...